Webbinariet ingår i arbetet med Kraftsamlingen för psykisk hälsa och delarenan Meningsskapande i vår tid och genomförs med stöd från Postkodlotteriets Stiftelse.

Webbinariet ingår i arbetet med Kraftsamlingen för psykisk hälsa och delarenan Meningsskapande i vår tid och genomförs med stöd från Postkodlotteriets Stiftelse.
Meningen med mig har tagits fram inom uppdraget:
Ett existentiellt folkhälsoprojekt (13-18 år), Västerås Stift
– för att främja barn och ungas psykiska och existentiella hälsa
Meningen med mig bygger på aktuell forskning inom känsloreglering, traumabehandling och meningsskapande. Materialet har tagits fram av Dr Christina Lloyd tillsammans med pedagoger och unga i Svenska kyrkan, Svenska kyrkans unga och Svenska kyrkans nationella nivå. Materialet som är icke-konfessionellt och religionsneutralt finns på svenska, finska och norska och kan användas i många olika sammanhang och med olika åldersgrupper. I det här webbinariet får vi ta del av några exempel från Sverige och Norge.
Målgrupp: Webbinariet vänder sig till alla som vill fördjupa sin praktiska kunskap och förmåga att leda grupper inom existentiell och hållbar hälsa, samt alla andra som är nyfikna på meningens betydelse för vårt välbefinnande, vår resiliens och copingförmåga.

Eva Wikman - Moderator Anja Näslund - Ing-Marie Wieselgrens Stiftelse
Vi välkomnar allihopa och ger en kort introduktion inför dagens schema.

Christina Lloyd - PhD, leg. psykoterapeut, gruppanalytiker, handledare och lärare i psykoterapi
En introduktion till det pedagogiska materialet Meningen med mig (MMM), som bygger på 12 grundkänslor och 12 existentiella meningsteman. MMM syftar till att stärka ungas identitet, meningsskapande och grundläggande trygghet i sig själva, med andra och i världen.

Annaeva Lagergren - Stiftsdiakon, social innovation, Västerås stift Mia Ås - Verksamhetsutvecklare, Sensus, MMM-Supporten, Sverige Sigrid Flaata - SeniorrådgiverKirkerådet, Norge Mona Nordengren - Samfunns- og diakonirådgiver i Borg bispedømme, MMM-Supporten, Norge
Både svenska och norska kyrkan satsar på arbetet med existentiell folkhälsa utan krav på särskilda trosuttryck eller förväntade sådana och Meningen med mig är en viktig del av detta icke-konfessionella och religionsneutrala arbete. Här presenteras även MMM-Supporten, en digital modell för kollegialt stöd.

Xandra Törnström - Kurator och SYV, Sigtuna folkhögskola Elisa Stokka - Universitetslektor, Meninghetsfakulteten, Oslo, Norge
Meningen med mig som en fördjupad pedagogisk ledarutbildning. Här ges exempel från Socialpedagogiska programmet, Sigtuna folkhögskola, samt Gruppeledelse: ungdom, mening og eksistensiell helse (10 hp), Menighetsfakulteten i Oslo.

Gunilla Kågström - Lärare i religion, Kungsholmens gymnasium Åsa Clarke - Lärare i psykologi, Kungsholmens gymnasium
Kungsholmens gymnasium, Stockholm, engagerar eleverna i psykisk och existentiell hälsa. Just nu pågår ett projekt där Meningen med mig anpassas för 10 lektionstillfällen i ämnena psykologi och religion. Vad har vi lärt av eleverna så här långt? Med stöd från Allmänna arvsfonden.

Mats Rydinger - Präst, PhD, handledare i psykosocialt arbete, Institutionssjälavården, Solna församling Anna Patzauer Personne - Kurator, utbildare inom FamilyTalk Intervention (FTI)
I samverkan mellan institutionssjälavård, intresseorganisationer och kuratorer vid KI/Astrid Lindgrens barnsjukhus pågår ett projekt där Meningen med mig anpassas för unga med livslånga sjukdomar, där deras föräldrar kommer gå i en parallell grupp. Vad är medgångsfaktorer för god samverkan mellan olika aktörer? Med stöd från Allmänna arvsfonden.

Elin Scott - Barn-och familjesamordnare, Roslagens norra pastorat Marcus Mägi - Pedagog, Roslagens norra pastorat Johan J:son Ljung - Pastorsadjunkt, präst, Roslagens norra pastorat
Alla tre klasserna i åk 5 på Frösåkersskolan i Östhammar får delta i sex Meningen med mig-träffar. Här samarbetar ledare som utbildats i MMM med ungdomsledare från Östhammars kommuns råd- och stödavdelning. Ledare från pastoratet använder även MMM med fotbollslaget och till våren planeras MMM-läger, som genomföras på loven under kommande läsår. Hur fånga vi intresset hos elever som stökar runt och är upptagna av annat?

Emelie Sagrelius - Församlingspedagog, Skarpnäcks församling Christofer Måhl - Församlingsassistent, Skarpnäcks församling
Skarpnäcks församling, Svenska kyrkan presenterar ett exempel på tillämpningen av MMM när en i kompisgänget mördas i "felskjutning". Från bakgrund till praktiskt genomförande. I samverkan med Toleransprojektet och med stöd från Gålöstiftelsen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.