Idag skriver vi på DN Debatt: Vi är överens - Ing-Marie Wieselgrens idé måste fullföljas

Idag skriver vi tillsammans med Jakob Forssmed, Ida Karkiainen och Joakim Werr om sociala investeringar på DN Debatt. Ing-Marie började fundera på idén om att investera i sociala framtidssatsningar för runt 20 år sedan, och en av pionjärerna i arbetet var Lasse Stjernkvist, nu ordförande i vår stiftelse men då kommunalråd i Norrköping. 2022, två dagar före sin död, presenterade Ing-Marie ett förslag om hur staten skulle kunna stödja det förebyggande arbetet - och nu håller detta på att bli verklighet. Utfallsfonden är den första fonden av sitt slag i Sverige, och svenska staten har tillsammans med EU stått för den huvudsakliga finansieringen i fonden. Hittills har ett tiotal finansieringar gjorts och fler är på gång. Under Almedalsveckan medverkar vi på två seminarier på temat sociala investeringar. Onsdag morgon kan du höra samtliga författare till debattartikeln berätta mer.
Stiftelsens roll är att bistå med kunskap och erfarenheter till organisationer som är intresserade av sociala investeringar. Läs också gärna vårt pressmeddelande om sociala investeringar inför Almedalen.

Doktorand Marie Vildhammar söker dig som är med i en Snacka om livet-grupp eller har använt Snacka om livet-material för en intervju

Vi välkomnar tre nya ledamöter till stiftelsens styrelse

I april fick vi det glädjande beskedet att vi under ett års tid beviljas stöd av Allmänna Arvsfonden för att sprida Snacka om livet.